[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Artium , XXII, 1986, s. 49 81, zwł. s. 78.
41
Dettloff, Zagadnienia twórcze& , o.c., s.130.
42
Ibidem. Tezę Dettloffa o decydującym wpływie sztuki Mikołaja z Lejdy na ukształtowanie się formacji artystycznej Wita Stwosza
 zdecydowanie zakwestionował Skubiszewski, który przyjmował najpierw za dość prawdopodobne, iż Stwosz mógł działać w warsztacie
MikoÅ‚aja  zob. Skubiszewski, [w:] J. BiaÅ‚ostocki, Spätmittelater und beginnende Neuzeit, Propyläen Kunstgeschichte 7, Berlin 1972,
s. 289; por. też idem, Styl Wita Stosza, s. 60 i uwaga 126. Pózniej Skubiszewski zmienił zdanie  ibidem, s. 54  i konsekwentnie próbował
uzasadniać swoje stanowisko, idem, Wit Stwosz i sztuka XV wieku, [w:] Wokół Wita Stwosza, o.c., s. 11 27. Stanowisko Dettloffa podzielało
wielu badaczy w Polsce i za granicÄ…  przykÅ‚adowo S. Sawicka, Ryciny Wita Stwosza, Warszawa 1927, s. 34 35; W. Paatz, Süddeutsche
Schnitzaltäre der Spätgotik. Die Meisterwerke während ihrer Entfaltung zur Hochblüte (1465 1500), Heidelberger Kunstgeschichtliche Ab-
handlungen, N. F. VIII, Heidelberg 1965, s. 73 75; E. Lutze, Veit Stoß, München Berlin 1968 (4), s. 13 14; Z. KÄ™piÅ„ski, Wit Stwosz,
SZCZSNY DETTLOFF (1878 1961)
37
Należy więc na koniec podkreślić raz jeszcze, że gdyby Dettloff nie sięgnął po metodę interpretacji dzie-
Å‚a sztuki wypracowanÄ… przez Maxa DvoYáka i skoncentrowaÅ‚by siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie na analizie formalnostylistycz-
nej, konstruowaniu i porównywaniu ciągów genetycznych estetycznych artefaktów, w czym celował Riegl, to
ta najbardziej pogłębiona analiza sztuki Wita Stwosza, jaka została w ogóle napisana, nie mogłaby powstać.
ABSTRACT
Szczęsny Dettloff (1878 1961) left impressive research achievements and had noteworthy didactic successes, which resulted
from his special involvement in scholarly activity. He was a paragon of a morally and politically uncompromising academic teacher,
whose life course was marked out by his Polish patriotism and Catholic clergymen ethics. Priest Dettloff s resumé, as founder of the art
history department and the first Poznan professor of art history, is replete with dramatic events, due to the fact that during World War
II he was arrested by the Nazis; it was only the intercession of Karl Heinz Clasen, the German art historian, that saved his life. During
the Stalinist period, Dettloff was removed from art history department at Poznan University, where he returned in 1956. During his
studies in Vienna, Dettloff became acquainted with the methodology of the older Viennese school; Dettloff was a Ph.D. student of Max
DvoYak, under whose supervision he defended his Ph.D. thesis entitled Der Entwurf von 1488 zum Sebaldusgrab in 1914. During the
inter war period, he preferred using the Alois Riegl method in his work, which was expressed by emphasis on the stylistic analysis of
an examined work of art and the use of genetic and comparative methods. In most of his mature work, however, in which he attempted
to interpret the core art of Veit Stoss, he made clear references to the methodology of Max DvoYak, perceiving art history as history of
ideas (Kunstgeschichte als Geistesgeschichte).
.
Warszawa 1981, s. 11 14; J. Białostocki, Uwagi o formie obramowania środkowej części Ołtarza Mariackiego, [w:] Ars una. Prace z hi-
storii sztuki, red. E. Iwanoyko, PoznaÅ„ 1976, s. 57 62; A. Schädler, Stetigkeit und Wandel im Werk des Veit Stoß, [w:] Veit Stoß in Nürnberg.
Werke des Meisters und seiner Schule in Nürnberg und Umgebung, Ausstellung Katalog Nürnberg, Germanisches Nationalmuseum 1983,
München 1983, s. 27 46, tu zwÅ‚. s. 32 33; E. Zimmermann, Künstlerische Quellen der Kunst des Veit Stoß am Oberrhein, [w:] Veit Stoß.
Die Vorträge des Nürnberger Symposions, herausgegeben vom Germanischen Nationalmuseum Nürnberg und vom Zentralinstitut München
(Schriftleitung Rainer Kahsnitz), München 1985, s. 61 78; R. Kahsnitz, Veit Stoss, der Meister der Kruzifixe,  Zeitschrift des Deutschen
Vereins für Kunstwissenschaft 49/50, 1995 1996, s. 123 178, tu s. 132 145; Krohm, Veit Stoß und Straßburg  eine Hauptfrage neu be-
trachtet, [w:] Wokół Wita Stwosza, s. 29 41. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • loko1482.xlx.pl