[ Pobierz całość w formacie PDF ]

smakować, lecz także odczuwać jego działanie na twe wnętrze. Odczuwanie to będzie
najpierw słabe i niewyrazne, w miarę uprawiania ćwiczeń zyska na wyrazistości i natężeniu.
To jest już stopień wyższy w uprawianiu dharany. Takich sposobności do ćwiczeń znajdziesz
w twym otoczeniu pod dostatkiem o każdej porze, bez odrywania się od obowiązków i zajęć
codziennych. Niektóre z tych ćwiczeń dr R. Steiner poleca uprawiać już w okresie
przygotowania (C). Przytoczę ci tu jego wskazówki: "Zwracając często uwagę na objawy
rozkwitu i dojrzewania, dozna się wrażenia, które można by było z grubsza porównać do
wrażenia przy wschodzie Słońca. Natomiast objawy więdnięcia i obumierania wywołują
uczucia podobne nieco do wrażeń, które wywiera widok księżyca wschodzącego z wolna na
widnokręgu. Oba te odczucia to siły, które rozwijane coraz żywiej, prowadzą do
największych wyników tajemnych. Należy najpierw oglądać przedmioty jalc najdokładniej, a
dopiero potem poddać się uczuciu powstającemu w duszy". Nie zrażaj się tym, że uczucia
podobne nie pojawią się zaraz przy pierwszych próbach, a tym bardziej wystrzegaj się
wmawiania ich sobie. Pojawiają się niechybnie dzięki cierpliwości i wytrwałości w ciągłym
powtarzaniu ćwiczeń od nowa. Gdybyś zaś sugerował je sobie, zamiast je odczuwać
naprawdę, to zamknąłbyś sobie możliwość odczucia jich w ogóle, w przyszłości.
Jeżeli powyższe ćwiczenia potrafisz uprawiać z powodzeniem, możesz po pewnym czasie
dołączyć do nich dharanę skierowaną na przedmioty nadzmysłowe, np. narządy w twym ciele
eterycznym. W takim wypadku musisz wybrać odpowiednią porę i otoczenie, a więc ciszę i
ciemność lub przynajmniej półcień.
Ułóż ciało wygodnie, jak do ćwiczeń oddechowych, wywołaj w sobie spokojny nastrój i
wyłącz działanie wszystkich zmysłów fizycznych. Następnie zwróć uwagę na jeden, dowolny,
ale ściśle określony punkt ciała, np. duży palec u lewej nogi. Umieść w tym palcu uwagę tak
wytężoną, abyś nic innego nie czuł, nie słyszał i nie widział. Przez chwilę nie będziesz w nim
czuł nic więcej jak tylko wzmożone ciepło. Wywoła je prana napływająca szybciej do tego
palca pod wpływem twej uwagi. Pózniej jednak odczujesz coś więcej: zauważysz, że twoja
wrażliwość dotykowa przeniosła się z całego ciała w ten punkt, w ten palec. Gdy teraz nogą,
chociaż jest osłonięta obuwiem, dotkniesz krawędzi łóżka lub krzesła, odczujesz to dotknięcie
niezwykle wyraznie, nawet boleśnie.
Jeżeli potrafisz skupioną i wytężoną uwagę utrzymać jeszcze dłużej, zauważysz jeszcze inne,
bardziej niezwykłe zjawiska. Nawet w pierwszej chwili nie uwierzysz w ich rzeczywistość.
67
www.teozofia.org  Teozofia w Polsce
Oto wrażliwość dotykowa z całego twojego ciała przeniosła się nie tylko w ten jeden palec u
nogi, ale ponadto rozprzestrzeniła się nad nim w powietrzu. Cały palec jest jakby otoczony
warstewką wrażliwości unoszącą się nad nim wokół. Odczuwasz nie tylko obuwie, ale nawet
pobliski materiał łóżka lub nakrycia sofy, chociaż palec ich nie dotyka. Na tym zakończ
doświadczenie, ponieważ prowadzenie go dalej mogłoby mieć dla ciebie na tym stopniu
ścieżki niepożądane następstwa, z którymi nie umiałbyś sobie poradzić. Rzecz prosta, że za
pierwszą próbą nie dojdziesz do żadnego wyniku, lecz musisz powtarzać ćwiczenie.
Przygotuje cię ono do następnego, prowadzącego już do wrażeń zupełnie nadzmysłowych.
Jednak bez uzyskania wyników w tym ćwiczeniu przygotowawczym nie przechodz do
dalszego. Punkty ciała do tych ćwiczeń możesz oczywiście  a nawet powinieneś  wybierać
dowolnie, coraz to inne. Nie wolno ci przedłużać ćwiczenia ponad miarę. Wystarczy 3-5
minut, po których przerwij je, choćbyś jeszcze nie doszedł do żadnego wyniku. ! Zapamiętaj
sobie, że tego rodzaju ćwiczenia nie należą ; do obowiązkowych, wyłącznie od twej woli
zależy, czy zechcesz je w ogóle próbować. Bez nich dojdziesz tak samo dobrze do szczebli
wyższych, podobnie jak i bez ćwiczeń oddechowych opisanych w pranajamie możesz bez
trudności dojść do następnych stopni. Są to tylko "przedmioty nadobowiązkowe", jak w nauce
szkolnej. Można bez nich uzyskać dobre świadectwo, a służą tylko tym, którzy mają na nie
ochotę i zamiłowanie do nich.
Podobnie nadobowiązkowe są ćwiczenia następne, które ci teraz opiszę. Odwróć  jak w
poprzednim ćwiczeniu  uwagę od wszystkich zmysłów, a skieruj ją na jedną z czakr w twym
ciele eterycznym, np. na czakrę serca (anahata). Staraj się, przy całkowitym skupieniu uwagi,
wczuć w jeden punkt, chociaż na razie nie zdołasz nawet określić jego położenia. Dopiero po
kilku bezskutecznych próbach odczujesz wyrazniej czakrę serca i określisz dokładniej, gdzie [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • loko1482.xlx.pl