[ Pobierz całość w formacie PDF ]
onresu USA, by zatwierdził ten projekt. Projekt został jednak
odrzuco-
Deklaracja utworzenia "ogólnoświatowej republiki", czyli pewnego
ro-
dzaju rządu światowego, została powtórzona przez wielkiego mistrza
Wie-
kiego Wschodu Franeji, Leray'a, na konwencie w 1968 r.: "Przed dwustu
laty
kawaler de Ramsay zapowiadał ogólnoświatową republikę. Od tego czasu
(...) masoni całego świata niezmordowanie trudzą się r e konstruowa-
niu". W 1989 r. J. Ploncard d'Assać napisał: "Konst pownie
przestrzeni
europejskiej nie jest dla masonów niczym innym, jak przygotowaniem
prze-
strzeni ogólnoświatowej, Ojezyzny - Ziemi". W tym samym roku wielki
mistrz Wielkiej Lo\y Francji, G. Piau, stwierdził: "Poszukiwanie
wspólnoty
europejskiej, jednej i bardziej powszechne wchodzi w spośób oczywisty
w
obszar naszych refleksji i naszych działań".
aoprowadził na początku X.X wieku m.in. do skandalu z tzw.
"kartkami protekcyjnymi"" w
wojsku francuskim. Podobne nadu\ycia zdarzały się wwojsku
angielskim, w sądownictwie
niemieckim. Por. J. M. C:aro Rodriguez dz. cyt. s.132 -134.
7 F Eg zy yk Groine widmo rewolucji światowej Tarnów 1934, s. 90.
8 R y zi i Masoni we wspólnej pracy, Warszawa 1908, s. 91.
39 A Gładkowski, Kandydatom na pohtyków wyd. 966 Toronto 1986 s.17-
19.
e Lassus, dz.cyt. s. 64 - 66 Por. R. Gładkowski Magnum delirium,
wyd. 966, Toronto
1989, s. 25 - 29. łdea utwor Lenia stanbw zjednoczonych Europy
(Paneuropy) ma zródło
maso skie.łMiędzy ruchem po)itycznym, znanym pod nazwą
'"Paneuropa' a masonerią
którego prn \n EP oasone i iw P d uropa ' był dr R. N. Couden&ove -
Kalergi,
p r ziła 'Wiener - Freimaurer Leitung". Por. M.
47
Idei budowania wspólnego świata, rządzonego przez jeden masoński
rząd, mają słu\yć m.in. międzynarodowe i ogólnoświatowe kongresy i
zjazdy
masońskie. Podejmowane tam są deklaracje i postanowienia obejmujące,
w
duchu "braterstwa", członków wszystkich reprczentowanych na zjazdach
ló\.4o
Nie sposób wyliczyć wszystkich metod działania masonerii. Wraz z
roz-
wojem techniki i nauki, z rozwojem \ycia społecznego i kulturalnego,
przy-
bierają one ciągle nową postać. Rozwijają się wraz ze światem, który
jest
niezwykłym teatrem ich działań.
v,
,
,
Skrudlik, dz. cyt., s.17.
40 Kronika wa\niejszych międzynarodowych spotkań masońskich za lata
1900 -1931
w: E. Lenhoff, O. Posner, Internationales Freimaurerlexikon, Zuiych
- Lipsk - '
1932, s. 48.
DZIAAALNOZć POLITYCZNA
NIASONERII
Masoneria oficjalnie jest apolityczna, nie interesują ją władza,
walki
frakcyjne, czynne uczestnictwo w \yciu państwowym. Według
"Konstytucji"
Andersona: "Członek wolnomularstwa tam, gdzie pracuje i przebywa,
powi-
nien czuć się poddanym władzy cywilnej i nigdy nie przyłączać się do
tych,
którv burzą ład i spokój w królestwie oraz występują przeciw
rozporządze-
niom ni\szych instaneji władzy" (art. 2). Artykuł 6 "Konstytucji"
zaleca:
"usuwać wszelkie waśnie i zwady na jakimkolwiek tle, a w
szczególności
spory odnośnie religii i spraw narodowościowych". Pomimo jednak
zapew-
nienia "Konstytucji", \e mason nie "spiskuje i konspiruje przeciw
pokojowi i
dobru narodowemu", ten sam dokument zezwala na owtórne przyjmowanie
do lo\y brata, który nale\ał do politycznego spisku.
Masoneria wielokrotnie deklarowała swoją apolityeznośE. We wspólnym
oświadczeniu ló\: angielskiej, szkockiej i irlandzkiej, zło\onym w
sierpniu
1938 r., znajduje się następujące stwierdzenie: "Ktokolwiek wstępuje
do
wolnomularstwa musi być świadomy tego, \e ju\ od pierwszej chwili nie
wolno mu formalnie uprawiać jakiejkolwiek działalnoci zmierzającej do
obalenia właciwego porządku w społeczeństwie i wywoływania wojny;
powi-
nien ustosunkować się lojalnie do przepisów państwa, w którym
przebywa
lub które udzieliło mu azylu i nie mo\e nigdy uchylać się od
zobowiązafi
wierności nale\nej władcy swego kraju ojezystego. Jakkolwiek
wolnomular-
stwo angielskie wpaja ka\demu ze swych ezłonków obowiązek lojalnoci i
ducha obywatelskiego, pozostawia ka\demu wolność posiadania własnej
opinii w sprawach politycznych. Ale ani w łonie lo\y, ani z tytułu
przynale\-
ności do wolnomularstwa nie pozwala mu się poruszać czy lansować
osobis-
tych poglądów w sprawach teologicznych czy politycznych."2
Nie przez wszystkie lo\e, nawet Obrządku Szkockiego Dawnego i Uzna-
nego, postulat apolityczności byłjednakowo tłumaezony. Konstytucja
Wiel-
1 M. Riquet, Kościbł a wolnomularstwo, Chrześcijanin w świecie, nr
88, R. XII:1980, s. 78
- 79; Por. S. Załęski O masonerii w Polsce od roku 1738 do 1822 na
zródłach wyłącznie
masońskich, cz.1. Dzieje masoneru w Polsce, Kraków 1908, s. 56; J.
Siewierski, Dzieci
2 wdowy czyli opowieści masońskie, wyd. Warsztat Specjalny, Milanówek
1992, s.16 -17.
M. Riquet, dz.cyt., s. 80 - el.
48 49
Symbole masofiskie.
Wg S. Załęski, O masoneru w Polsce od roku 1738 do 1822
na \ródlach wyłącznie masońskich, Kraków 1908.
kiej Lo\y Narodowej Polski z 1931 r. w art. l. stwierdza:
"Wolnomularstwo
Polskie, zgromadzone w Wielkiej Lo\y Narodowej Polski, stanowi potęgę
niezawisłą (!) rządzącą się jedynie:
a) brzmieniem niniejszej Konstytucji,
b) tradycją Wolnomularstwa Polskiego i Wszechświatowego w zakresie
obrzędowości i ceremoniału,
c) powziętemi w granieach niniejszej Konstytucji uchwałami Wielkiej
Lo\y Narodowej Polski i zarządzeniami Wielkiego Warsztatu,
d) temi uchwałami międzynarodowych zrzeszeń wolnomularskich, któr
przez Wielką Lo\ę Narodową Polski przyjęte zostaną."3
Nie ma w tym dokumencie słowa na temat lojalności wobeć władz i
praw
państwowych, a stwierdzenie o "niezawisłości" potęgi masońskiej
wydają si
być bardzo niejasne i dwuznaczne.
Od dawna masonerię podejrzewano o zbyt wybujałe ambicje polityczne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]