[ Pobierz całość w formacie PDF ]

w której najważniejsze rzeczy są w punktach przecięcia tych
wyimaginowanych linii. Widzisz różnicę? Czujesz większą
dynamikę?
Wyeksponuj to, co najważniejsze, i dodaj swojej prezentacji
więcej życia  oto sens tej sztuczki.
Część III. 21 sekretnych slajdowych sztuczek mówcy doskonałego 73
Slajd nr 26. Konsekwentna forma ułatwia zrozumienie treści.
Niektóre znaki, symbole i gesty są uniwersalne, inne obowiązują
w pewnych grupach, na przykład zawodowych. Gdy chcesz wyrazić
swoje uznanie  bijesz brawo, gdy chcesz zwrócić na siebie uwagę
(na przykład zadać pytanie lub zgłosić się do odpowiedzi)  podno-
sisz rękę. Inne normy dotyczą utrzymywania kontaktu wzrokowego
czy okazywania widzom szacunku. Konsekwencja i uporządkowanie
Twojej prezentacji pozwolą Ci łatwiej zdobyć uwagę i uznanie
uczestników.
Fot. Magdalena Mirowska (zródło: archiwum autorów książki).
74 Mistrzowskie prezentacje  slajdowy poradnik mówcy doskonałego
Sztuczka nr 4: Bądz konsekwentny
Podobno konsekwencja to jedna z oznak zdrowia psychicz
nego. Wprawdzie nikt nie będzie Cię diagnozował po wy
glądzie slajdów, ale mówca doskonały (a takim chcesz być)
robi wrażenie w swoich mistrzowskich prezentacjach (a takie
chcesz tworzyć) także spójnością.
Zadbaj o to, by Twoja prezentacja była konsekwentna. Wy
bierz krój pisma i zastosuj go we wszystkich slajdach. Wybierz
wielkość czcionki i trzymaj się jej, zamiast w którymś slajdzie
zaskakiwać widzów zmniejszeniem liter o połowę ( żeby się
tekst zmieścił ). Wybierz kolor liter i tła (jak najmocniej kon
trastowe wobec siebie), żeby nawet przy dużym nasłonecznie
niu sali i słabym rzutniku napis był widoczny dla wszystkich.
Niech uwaga widza będzie skupiona na treści, a nie na formie
(nie myl treści z tekstem, bo tego ostatniego w mistrzowskiej
prezentacji ma być jak najmniej).
Jeśli chcesz pobawić się formą, pomyśl nad dopasowaniem
prezentacji do konwencji spotkania. Może zastosujesz barwy
firmy, dla której robisz prezentację? Może użyjesz kroju pisma
kojarzącego się z branżą? Bądz kreatywny, ale konsekwentny.
Część III. 21 sekretnych slajdowych sztuczek mówcy doskonałego 75
Slajd nr 27 i 28 (opis w tekście).
Fot. Matthijs Mejan (zródło: sxc.hu).
76 Mistrzowskie prezentacje  slajdowy poradnik mówcy doskonałego
Sztuczka nr 5:
Nie pokazuj  intryguj
Na slajdach nr 27 i 28 widzisz dwa zdjęcia. Oba pokazują
paryską katedrę Notre Dame, przy czym jedno zdjęcie jest
typowe i nie niesie ze sobą żadnej zagadki, a drugie intry
guje, choćby przez to, że jest nieostre. Gdyby obok nie było
zdjęcia całego budynku, być może zastanowiłoby Cię, co
ono przedstawia.
Pokazywaliśmy to drugie zdjęcie w różnych grupach i pytali
śmy, co to jest. Odpowiedzi były przeróżne. Od oczywistych,
jak  fragment budynku (choć nie wiadomo jakiego), do tak
abstrakcyjnych, jak  część armaty . Pytanie zawsze wciąga,
więc widzowie się angażują. Nawet jeśli zagadka jest wstę
pem do znanej historyjki, jak ta o budowaniu katedry Notre
Dame 6, to i tak efekt będzie lepszy, bo każda tajemnica
koncentruje uwagę.
Przyszli aktorzy uczą się o tzw. podwójnym znaku. Jeśli
aktor mówi:  To była wielka ryba , w tym samym czasie
obiema rękami wymierza w powietrzu długość, a do tego
krążeniem oczu pokazuje, jak ogromna była to bestia, mamy
do czynienia z teatrem amatorskim. Znak jest pojedynczy
(wielka ryba), ale powtórzony kilka razy. U dzieci w szkolnym
przedstawieniu to urocze ( Baloniku nasz malutki, rośnij du
uuuży, okrąglutki&  ), ale mówcy doskonałemu nie przystoi,
choć nie jest aktorem.
6 W skrócie: jeden z tłukących kamienie robotników na pytanie  co robisz? miał
powiedzieć, że  tłucze te cholerne kamienie , a drugi  że  buduje wspaniałą
katedrę . A Ty  czy widzisz w swojej pracy coś więcej niż to, co jest tu i teraz?
Część III. 21 sekretnych slajdowych sztuczek mówcy doskonałego 77
Mówca doskonały uczy się od najlepszych. Obejrzyj kilka
filmów z mistrzami: Marlonem Brando, Alem Pacino, Ro
manem Wilhelmim, Zbigniewem Zapasiewiczem, Januszem
Gajosem, Krystyną Jandą. Zobaczysz, co to znaczy podwójny
znak w praktyce. Postacie grane przez mistrzów są spójne
i wiarygodne, ale wcale nie przez ostentację aktorów. Słowa,
gesty i mimika mistrzów aktorstwa przekazują w tym samym
czasie kilka różnych, dopełniających się komunikatów.
Gdy Al Pacino jako Michael Corleone podejmuje decyzję
o wejściu do Rodziny, niby siedzi spokojnie w fotelu, ale
przekazuje Ci kilka rzeczy jednocześnie. Sposób siedzenia,
wzrok, sposób mówienia do Sonny ego i Toma& Mike jest
intrygujący, trochę tajemniczy, zastanawiasz się, co tak na
prawdę sobie myśli, co będzie dalej. Twoja świadomość wi
dzi młodego mężczyznę ze złamanym nosem, zatopionego
w myślach w gabinecie swego ciężko rannego ojca. Nieświa
domie  czujesz emocje, chcesz zgłębić sekret zmiany, jaka
zaszła w Michaelu.
A gdyby tak Al Pacino miotał się po gabinecie Dona i machał
pięściami, wykrzykując: Tak! Wchodzę do Rodziny! Pozabi
jam ich wszystkich! Ach, mój biedny ojciec! Uwierzyłbyś mu?
Czy może żenowałby Cię pojedynczy, ale zwielokrotniony
komunikat?
78 Mistrzowskie prezentacje  slajdowy poradnik mówcy doskonałego
Zastanów się nad tym, dobierając slajdy do swojej prezentacji.
Mówisz do grupy, przekazujesz jej wiedzę  to pierwszy ko
munikat, pierwszy znak. A co mówią slajdy? Czy niepotrzeb
nie zwielokrotniają to, co i tak mówisz, czy może wzmacniają
Twój przekaz jakąś emocją? A może wzbudzają w słuchaczach
jakieś refleksje, czyli wywołują zaangażowanie? A może in
trygują jakąś zagadką?
Czy wszystko razem (Twoje słowa, wygląd, gesty, mimika,
wyświetlane obrazki i to, co zapiszesz lub narysujesz na fli
pcharcie) się uzupełnia, czy tylko powiela? A może nawet
przeszkadza? A może mówisz o fascynujących rzeczach, ale
Twoje ciało temu zaprzecza: miętolisz w rękach marker, du
kasz coś pod nosem jak uczniak i odwracasz się od widowni,
żeby przeczytać tekst z ekranu. Mówisz jak ekspert pasjonat
czy jak nieprzygotowany student na egzaminie?
Tłuczesz kolejną prezentację czy budujesz wspaniałą katedrę?
Część III. 21 sekretnych slajdowych sztuczek mówcy doskonałego 79 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • loko1482.xlx.pl